Darmowy audyt SEO – fraza, która spędza sen z powiek wielu pozycjonerów. Klienci oczekują wiarygodnej oceny stanu ich witryny, ale niechętnie decydują się na dokonanie za to opłaty. Z perspektywy osoby stojącej przed zadaniem realizacji takiego audytu, wizja poświęcenia kilku godzin na analizę witryny bez otrzymania za to zapłaty nie jest zbyt kusząca. Istnieje jednak pewne rozwiązanie, które może pomóc rozwiązać ten problem. Jeśli jesteś właścicielem witryny poszukującym darmowego audytu SEO, lub po prostu nie wiesz na czym taki audyt w ogóle polega, z pomocą przychodzi checklista SEO. Weryfikując każdy element listy we własnym zakresie, możesz przeprowadzić samodzielny audyt SEO bez żadnych dodatkowych kosztów!
Spis treści
Dlaczego samodzielny audyt SEO to darmowe pozycjonowanie?
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużą rolę w budowaniu pozycji odgrywa techniczna kondycja strony internetowej. Jest to o tyle skomplikowana kwestia, że sporej części ważnych czynników rankingowych nie widać gołym okiem. Optymalizacja techniczna to zawsze pierwszy krok na drodze do top 10 wyników wyszukiwania.
Uporządkowanie zagadnień wskazanych w checkliście SEO może pomóc osiągnąć cel bez prowadzenia dodatkowych działań pozycjonerskich, takich jak na przykład pozyskiwanie linków. Co więcej, wiele z wykrytych nieprawidłowości można skorygować osobiście, bez konieczności angażowania programisty (o ile pozwala na to środowisko, w którym stworzono witrynę). Samodzielna optymalizacja umożliwia więc darmowe pozycjonowanie.
Co to jest checklista SEO?
Checklista SEO to lista różnego rodzaju czynników, które specjalista sprawdza w czasie przygotowywania audytu strony internetowej. Dzieli się na kilka mniejszych kategorii, w zależności od tego, które aspekty podlegają analizie. Oczywiście wzorów na checklistę SEO może być nieskończenie wiele – wszystko zależy od podejścia pozycjonera. Jak widać, checklista jest więc kluczem do uzyskania darmowego audytu strony internetowej.
Z czego składa się checklista SEO?
Checklista SEO powinna ułatwiać badanie takich obszarów jak:
- struktura nagłówków,
- treść strony,
- tytuły i opisy meta,
- wpisy blogowe,
- nawigacja po witrynie,
- grafika,
- struktura adresów URL,
- stopka witryny,
- dodatkowe pliki witryny,
- skrypty JavaScript,
- bezpieczeństwo witryny,
- aspekty techniczne związane z badaniem PageSpeed Insights,
- dostępność (zgodność ze standardami WCAG).
Wymienione aspekty są ściśle związane ze stanem witryny, dlatego określa się jako on-page (z ang. na stronie). W tego rodzaju checkliście nie uwzględnia między innymi analizy konkurencji czy strategii pozyskiwania linków. Są to badania, do których wykorzystuje się płatne narzędzia SEO umożliwiające uzyskanie informacji o innych witrynach. Takie czynniki opisuje fraza off-page (z ang. poza stroną).
Darmowy audyt SEO obejmuje więc tylko te czynniki, które dotyczą wyłącznie wskazanej strony internetowej.
Darmowa checklista SEO
Jesteś gotowy, aby przystąpić do przeprowadzenia samodzielnej analizy SEO? Dobra wiadomość jest taka, że możesz uzyskać dostęp do rozbudowanej checklisty SEO zupełnie za darmo – i to na dwa sposoby!
Pobierz darmową checklistę SEO
Pobierz plik checklista_seo.xlsx (dla Microsoft Excel)
Checklista SEO – link do Google Sheets
Odwiedź interaktywny arkusz Google Sheets i skopiuj jego zawartość do własnego arkusza.
Nie rozumiem podpunktu checklisty SEO – co robić?
Jeśli potrzebujesz pomocy z przeprowadzeniem analizy, możesz z łatwością odszukać w sieci wszystkie potrzebne informacje. Wystarczy wyszukać treść pola w sieci, by uzyskać dostęp do dużej ilości poradników z objaśnieniami poszczególnych zagadnień.
Co zrobić po przeprowadzeniu samodzielnego audytu SEO?
Gdy audyt jest już ukończony, możesz przejść do wdrożeń punktów, których nie zaliczyłeś. Niektóre zagadnienia są o wiele trudniejsze, więc możesz potrzebować pomocy doświadczonego specjalisty SEO lub programisty. Wiedząc jednak, które elementy wymagają optymalizacji, współpraca z ekspertem osiągnie zupełnie inny wymiar.