Skip to content

Przegląd od AI – AI Overviews w Polsce

Czas czytania: 3 min

Czym jest Google AI Overviews?

AI Overviews, określane w polskiej wersji wyszukiwarki Google jako Przegląd od AI, to nowa funkcjonalność w wynikach wyszukiwania. Moduł wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania podsumowań informacji na podstawie zapytań użytkowników.

Na ten moment nie każdy ma jeszcze dostęp do tej funkcjonalności, jednak coraz częściej Google zaczyna testować owe rozwiązanie na użytkownikach z Polski. Ponieważ jestem jednym z nich, postanowiłem podzielić się swoimi obserwacjami na ten temat!

Jak wygląda Przegląd od AI?

Przegląd od AI w wyszukiwarce Google to tekstowe podsumowanie kluczowych informacji na temat wyszukiwanego zapytania.

Struktura treści przypomina sposób, w jaki odpowiada Google Gemini. Najpierw prezentowana jest krótka definicja, a następnie temat jest rozwijany poprzez dodatkowe pytania i uporządkowane odpowiedzi w formie punktowanej listy.

Możemy jednak zauważyć zasadniczą różnicę – moduł AI Overviews składa się z dwóch kolumn. W pierwszej z nich pojawia się wspomniane wcześniej podsumowanie wygenerowane dla danego zapytania. W drugiej natomiast mamy wgląd do źródeł, na podstawie których odpowiedź została wygenerowana. 

Co więcej, niemal każdy akapit podsumowania zawiera link kierujący do strony, z której dana informacja została pozyskana!

Warto też zwrócić uwagę na nietypowe zachowanie modułu. Przy niemal identycznej intencji wyszukiwania (do wyszukiwarki wpisałem tylko frazę w języku angielskim) można otrzymać wynik zarówno po polsku, jak i po angielsku. To oznacza, że w obecnej formie przegląd od AI nie zawsze udziela odpowiedzi w języku wyszukiwarki!

Zrzut ekranu 2025-03-22 101602

Zbadałem również, jakie informacje przekazuje Google na temat odpowiedzi wygenerowanych przez AI. Z oficjalnych źródeł wynika, że na kształtowanie podsumowania ma wpływ Graf wiedzy Google oraz informacje znalezione w Internecie.

Jak wspomniałem wcześniej, Przegląd od AI opiera się na generatywnej sztucznej inteligencji – technologii, która analizuje wzorce i struktury w danych treningowych, a następnie wykorzystuje zdobytą wiedzę do generowania nowych treści. Dzięki temu może tworzyć podsumowania informacji na podstawie zapytań użytkowników, które przybierają różnorodne formy.

Jak AI Overviews wpływa na SEO?

AI Overviews wprowadza nową dynamikę w SEO, kładąc nacisk na Generative Engine Optimization (GEO)strategię dostosowaną do wyszukiwarek wykorzystujących sztuczną inteligencję. Zamiast tradycyjnego pozycjonowania opartego wyłącznie na słowach kluczowych, GEO koncentruje się na dostarczaniu precyzyjnych, kompleksowych odpowiedzi na pytania użytkowników.

Dzięki GEO strony internetowe mogą poprawić swoją widoczność w narzędziach AI i przyciągnąć bardziej ukierunkowany ruch, dostosowany do potrzeb użytkowników.

Tworzenie wartościowych, merytorycznych treści, które w pełni odpowiadają na zapytania internautów, nie tylko zwiększa szanse na pojawienie się w AI Overviews, ale także buduje zaufanie i lojalność odbiorców.

A jak to wygląda w praktyce? W mojej opinii, odpowiedzi AI to rozwinięta opcja modułu określanego jako direct answer, zwanego też pozycją zero.

Optymalizacja pod direct answer często polega na umieszczeniu w treści konkretnego pytania i udzieleniu na nie jasnej, zwięzłej odpowiedzi. Zakładam, że właśnie taka forma przekazywania informacji ma największe szanse na pojawienie się w AI Overviews.

Czy da się wyłączyć Przegląd od AI?

W dokumentacji Google znajdujemy informację, że nie ma możliwości wyłączenia przeglądu od AI. Jest to integralna część wyszukiwarki, tak samo jak np. panele wiedzy. Jeżeli nie chcemy wyświetlać podsumowań AI, należy w filtrach wyszukiwarki zastosować opcję „Sieć”. W ten sposób otrzymamy wyłącznie linki tekstowe. 

Zrzut ekranu 2025-03-22 104416

Jakość odpowiedzi AI w Google

W obecnej formie odpowiedzi AI pozostawiają jeszcze wiele do życzenia. Nie trudno o wygenerowanie odpowiedzi, która absolutnie nie jest dla nikogo pomocna. 

Google również zwraca na to uwagę, podając w swoich własnych źródłach informację o tym, że funkcjonalność ma charakter eksperymentalny.

Czy mogę mieć wpływ na wyniki AI Overviews?

Użytkownicy mogą wpływać na rozwój generatywnej AI w Google, głosując na wyniki wyszukiwania (klikając kciuk w górę lub w dół), co pomaga ulepszać algorytmy w przyszłości. Aby zapewnić prywatność, dane zbierane do oceny jakości są anonimizowane i oddzielone od kont użytkowników.

Jeśli nie chcesz, aby Twoja historia wyszukiwania była wykorzystywana do doskonalenia modeli AI, możesz wyłączyć opcję Aktywność w Internecie i aplikacjach w ustawieniach Google.

Marcel Pękala

Jestem studentem w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a jednocześnie doświadczonym specjalistą SEO. Działam w obszarze pozycjonowania sklepów internetowych oraz copywritingu.

Jak oceniasz ten tekst?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.