Skip to content

Aktualizacja algorytmu Google – czy warto wprowadzać zmiany?

Czas czytania: 3 min

W 2024 roku odnotowaliśmy siedem aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google. Cztery z nich to aktualizacje typu “core” czyli polegające na modyfikacji głównego systemu odpowiedzialnego za wyniki wyszukiwania. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że ostatni core update miał miejsce 12 grudnia 2024 roku, co zaskoczyło wielu ekspertów. 

Grudniowe aktualizacje Google 2024 – zaskoczenie dla branży SEO

Większość specjalistów po zakończeniu listopadowego core update pisało w sieci, że to już prawdopodobnie ostatnia tego typu aktualizacja w tym roku. Jak się okazało, założenia były błędne. 

Tak późna data aktualizacji skutecznie popsuła plany o świątecznym odpoczynku. Aktualizacja była krótka, ale intensywna – trwała zaledwie 6 dni, a obserwowane zmiany w wynikach wyszukiwania były drastyczne. 

Jakby tego było mało, 19 grudnia uruchomiono kolejną aktualizację, tym razem z kategorii “spam update”. Jej celem było ograniczenie widoczności stron, które stosowały niektóre techniki spamowe. Wdrożenie trwało zaledwie tydzień i także silnie odbiło się na pozycjach.

Zrzut ekranu 2024-12-29 132854

Źródło: https://www.semrush.com/sensor/ 

Dodatkowo, na wydarzeniu Google Central Live w Zurychu oficjalnie potwierdzono, że rok 2025 będzie obfitować w jeszcze więcej update’ów wyszukiwarki niż do tej pory

Zrzut ekranu 2024-12-29 133739

Źródło: https://www.seroundtable.com/google-core-updates-more-often-38569.html

Zanim zakończymy obserwować wyniki zmian z ostatniej aktualizacji, na horyzoncie pojawia się już kolejna. 

Zmiana podejścia do SEO – koniec trików, czas na holistyczne działania

Co, jako specjaliści SEO, możemy zrobić w takiej sytuacji? Czy za każdym razem powinno się wprowadzać zmiany na stronie?

Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie prosta i wymagająca – trzeba całkowicie zmienić sposób, w jaki patrzymy na SEO

Z roku na rok pozycjonowanie w coraz mniejszym stopniu wiąże się ze stosowaniem tricków czy innych tajemnych metod na osiągnięcie sukcesu w Google. Kolejne aktualizacje czy zmiany w narzędziach (np. Indexing API, które jest teraz dostępne tylko dla wybranych serwisów) mają na celu ograniczenie działań, które można uznać za nienaturalne. 

Zamiast tego, SEO staje się po prostu kolejną gałęzią marketingu internetowego.

Jak przygotować strategię SEO w erze częstych aktualizacji?

Od początku swojej kariery traktowałem pozycjonowanie jako holistyczny proces, w którym rolą specjalisty jest: 

  • prawidłowa organizacja treści, 
  • potwierdzanie wiarygodności publikowanych informacji,
  • zapewnianie poprawnego działania strony poprzez techniczne SEO,
  • promowanie brandu i zwiększanie widoczności w zewnętrznych serwisach (np. poprzez link building). 

Tylko tyle i aż tyle pomaga osiągnąć sukces domeny w wyszukiwarkach. Nie ma tu miejsca na tanie sztuczki, które działają tylko do momentu, w którym zostaną wykryte przez Google, a efekty – zniwelowane. 

Serwisy pozycjonowane starymi metodami są mocno narażone na wpływ kolejnych aktualizacji. W tej sytuacji najwięcej ryzykują właściciele portali, którym specjaliści SEO doradzali stosowanie różnych nietypowych działań.

Jedna zmiana algorytmu wyszukiwarki może sprawić, że widoczność serwisu spadnie do zera, a w przypadku e-commerce to prosty przepis na porażkę. W drastycznych przypadkach może to doprowadzić nawet do zamknięcia biznesu klienta!

Na działaniach pozycjonera spoczywa więc spora odpowiedzialność.

SEO is never finished

Pamiętajmy też, że “SEO is never finished” – nie nadejdzie dzień, w którym Google stwierdzi, że kolejnej aktualizacji już nie będzie. Nigdy nie osiągniemy idealnego algorytmu, ani idealnie zoptymalizowanej strony, ponieważ zmianom może ulegać zarówno rynek, jak i oczekiwania użytkowników. Konkurencja także nie śpi! 

Sundar Pichai, CEO Google, zapowiedział już, że wyszukiwanie mocno zmieni się w 2025 roku i zapowiada niespodzianki ze strony Google.

Ostatecznie chodzi jednak o to, by trafnie odpowiadać na pytania osób poszukujących rozwiązania swojego problemu. To główny czynnik, którym powinniśmy się kierować pracując przy stronach klientów. 

Dostarczanie unikalnej wartości połączonej z autentyczną wiedzą ekspercką i dokładnymi opisami (czy to produktów, czy kategorii, a nawet wpisów blogowych) to absolutna podstawa. 

Odpowiadając na główne pytanie artykułu, nie należy wprowadzać zmian za każdym razem gdy pojawia się kolejna aktualizacja. Zmienić należy całe podejście do pracy, by aktualizacje nie groziły stosowanej do tej pory strategii SEO

Marcel Pękala

Jestem studentem w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a jednocześnie doświadczonym specjalistą SEO. Działam w obszarze pozycjonowania sklepów internetowych oraz copywritingu.

Jak oceniasz ten tekst?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.