Skip to content

Bezpieczne pozyskiwanie backlinków

Mniej niż minuta Czas czytania: min

Każdy specjalista SEO zdaje sobie sprawę, że płacenie za linki w bezpośredni sposób łamie zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce Google. W rzeczywistości trudno jednak całkowicie unikać płatnych rozwiązań – to przede wszystkim oszczędność czasu. Powstają nawet dedykowane platformy do sprzedaży przestrzeni na publikacje z linkiem zwrotnym, takie jak Whitepress czy Linkhouse. Co w przypadku, gdy mimo wszystko chcemy pozyskiwać backlinki w sposób nieco bardziej naturalny? Z pomocą przychodzą bezpieczne metody pozyskiwania backlinków, które z pewnością nie ingerują w wytyczne Google.

Czy płatne linki łamią wytyczne Google?

W Centrum wyszukiwarki Google możemy dowiedzieć się, że linki manipulujące pozycją strony internetowej w wynikach wyszukiwania mogą zostać uznane za spam. Jako pierwszy przykład działań związanych z pozyskiwaniem linków w sposób, który łamie wspomniane wytyczne, podawane jest kupowanie i sprzedawanie linków na potrzeby rankingu. W tej samej liście znajduje się też wymiana linków między serwisami oraz automatyzowane metody pozyskiwania linków.

W dalszej części wpisu Google potwierdza informację, że handel linkami stanowi naturalny fragment gospodarki internetowej. Jasno podkreśla jednak, że płatne backlinki nie zostaną uznane za spam, o ile zostały wdrożone z wykorzystaniem znaczników rel=”nofollow” lub rel=”sponsored”. W przeciwnym wypadku naruszają one wyznaczone zasady.

Jakie są konsekwencje naruszenia wspomnianych zasad? W najlepszym wypadku może okazać się, że płatne linki zostaną po prostu zignorowane. Ciężko jednak znaleźć case study, w którym strona została ukarana za kupowane backlinki.

Można więc założyć, że póki co Google nie radzi sobie z rozróżnianiem linków pozyskanych w sposób naturalny od sponsorowanych. Ciężko jednak określić jakie działania mogą zostać podjęte w przyszłości. Z tego względu warto zadbać o różnorodny profil backlinków z różnych źródeł.

Metody bezpiecznego pozycjonowania

Jak zadbać o bezpieczne pozycjonowanie strony internetowej? Istnieje wiele metod, które mogą pomóc zbudować ciekawy profil backlinków. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że są to metody czasochłonne. Wymagają też zdecydowanie więcej pracy, niż w przypadku zakupu linków sponsorowanych. Na dłuższą metę może się jednak okazać, że to słuszne podejście.

Opracowanie unikatowych funkcjonalności witryny

Strony internetowe to więcej niż tekst i grafika. W zależności od specyfiki branży, warto zdecydować się na wdrożenie dodatkowych funkcjonalności działających w obrębie witryny. Jeżeli przygotowana funkcjonalność okaże się przydatna użytkownikom, w naturalny sposób zacznie być polecana w wielu innych miejscach w sieci. Przykładem może być:

  • system losujący karty tarota na stronie oferującej wróżby online,
  • kalkulator do obliczania parametrów instalacji fotowoltaicznej na stronie dotyczącej branży OZE,
  • porównywarka parametrów urządzeń na stronie sklepu z elektroniką,
  • porównywarka kosztów OC na stronie ubezpieczyciela.

Wdrożenie takich rozwiązań może z pewnością okazać się kosztowne, jednak wartość dodana zostanie wynagrodzona naturalnymi linkami polecającymi.

Udostępnienie bazy wiedzy

Masz dostęp do usystematyzowanych danych? Ich udostępnienie może przynieść witrynie sporą liczbę linków zwrotnych.

W obecnych czasach codziennie wykorzystuje się ogromne ilości danych do różnorodnych celów. Problemem analityków jest często uzyskanie rzetelnej bazy wiedzy, na której można by oprzeć algorytmy służące do ich przetwarzania. Zapewnienie dostępu do informacji w uporządkowanej strukturze często skutkuje oznaczeniem źródła ich pochodzenia przez osoby korzystające z tych danych. To może być Twoja droga do sukcesu!

Nie masz dostępu do tego rodzaju informacji? Nic nie stoi na przeszkodzie, by w jednym miejscu witryny zebrać ogólnodostępne, publiczne dane i udostępniać je na swojej stronie w uporządkowanej formie. Wszystko zależy od tematyki prowadzonej witryny. Przykładem może być:

  • lista ulic obsługiwanych przez dany urząd skarbowy we wskazanym mieście,
  • aktualne dane adresowe placówek wszystkich urzędów,
  • wykaz adresów i obszarów działania wszystkich placówek pocztowych.

Wybór zależy wyłącznie od tematyki prowadzonej witryny i dostępności danych. Gromadzenie informacji również można uznać za czasochłonne, jednak istnieje wiele metod na automatyzację takich procesów.

Wyszukaj wzmianki o witrynie bez linków

Właściciele portali o wypracowanej pozycji w wyszukiwarce mogą zaobserwować tendencję, którą warto wykorzystać. Chodzi o wzmianki bez linków, czyli sytuacje, w których brand lub URL witryny pojawia się na zewnętrznej stronie bez hiperłącza. Przykładem takiej sytuacji jest tekst „https://web2seo.pl/”.

Wzmianki bez linków pojawiają się najczęściej w sytuacji, gdy autor tekstu chce oznaczyć źródło informacji w tekście, ale nie jest zobligowany do umieszczenia hiperłącza. Wyszukanie takich wzmianek i prośba o dodanie odpowiedniego znacznika zapewnia realną szansę na poszerzenie profilu backlinków – w końcu wzmianka już pojawiła się na stronie!

Prośba jest niezwykle skuteczna również wtedy, gdy na zewnętrznej stronie wykorzystano oryginalne grafiki z prowadzonego portalu bez zgody ich właściciela. Gdy autor zewnętrznej treści wykorzystuje zapożyczoną grafikę, dodanie linku odsyłającego pod zdjęciem zazwyczaj przychodzi mu o wiele prościej.

Jak wyszukać wzmianki o witrynie bez linków? Wystarczy zastosować formuły działające w wyszukiwarce Google, na przykład:

„web2seo.pl” -inurl:”web2seo.pl”

Przedstawiona formuła wyszukuje wszystkie zaindeksowane fragmenty tekstu web2seo.pl z pominięciem witryny web2seo.pl – czyli na wszystkich innych portalach internetowych.

Własne zaplecze SEO

Budowa przemyślanego zaplecza SEO to nadal jedna z lepszych metod budowania profilu linków. Pomysł zakłada jednak konieczność stworzenia całkowicie nowej witryny o zbliżonej tematyce, co przekłada się na konieczność opracowywania większej liczby unikalnych treści oraz pozycjonowania samych zapleczy. Prowadzenie kilku serwisów to duże możliwości – w końcu mamy całkowitą kontrolę nad rodzajem i liczbą linków odsyłających do witryny. To rozwiązanie wymaga jednak największego zaangażowania.

Ile jest metod bezpiecznego pozycjonowania?

Metod na bezpieczne zdobywanie linków jest nieskończenie wiele. Wszystko zależy od kreatywności i zasobów osoby prowadzącej portal internetowy. Ważne jest jednak, by myśleć o pozycjonowaniu w szerzej perspektywie. Utarte schematy rzadko prowadzą do sukcesu.

Marcel Pękala

Jestem studentem w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a jednocześnie doświadczonym specjalistą SEO. Działam w obszarze pozycjonowania sklepów internetowych oraz copywritingu.

Jak oceniasz ten tekst?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.