Istnieje wiele metod na organizację treści strony internetowej. Niektóre z nich stawiają na pierwszym miejscu prostotę struktury adresów URL, inne pozwalają na swobodne filtrowanie adresów. Najlepsze efekty pozycjonowania witryny zapewnia jednak budowanie contentu zgodnie z zasadami klastrów tematycznych. Czym tak właściwie są klastry tematyczne w SEO i jak wykorzystać je w praktyce?
Spis treści
Co to jest klaster tematyczny?
Klaster tematyczny to grupa podstron witryny skupiająca się wokół określonego tematu. Treści wszystkich stron w danym klastrze wzajemnie się uzupełniają, co w efekcie skutkuje całkowitym pokryciem poszczególnych aspektów poruszanej tematyki. W klastrze tematycznym panuje logiczna hierarchia struktury podstron oraz ich zawartości.
Poprawna struktura klastra tematycznego
Poprawnie zaprojektowany klaster można zaprezentować w strukturze drzewa:
- strona nadrzędna (korzeń drzewa) – podstrona skupiająca się na frazie kluczowej z krótkim ogonem, która opisuje daną tematykę w sposób ogólny. Użytkownicy odwiedzający tę zakładkę mają możliwość przejścia do bardziej szczegółowych zagadnień.
- strony podrzędne (gałęzie drzewa) – podstrony poruszające konkretny problem z tematyki określonej w stronie nadrzędnej. Treści na stronach podrzędnych skupiają się na frazach z długim ogonem. Użytkownicy odwiedzający strony podrzędne mają możliwość nawigacji do strony nadrzędnej na przykład za pomocą okruszków (breadcrumbs).
Struktura klastra tematycznego powinna być odzwierciedlona w adresach URL witryny.
Przykład klastra tematycznego:
Strona nadrzędna: www.domena.pl/maka/
Strona podrzędna: www.domena.pl/maka/maka-zytnia/
Kolejna strona podrzędna: www.domena.pl/maka/maka-pszenna/
Jak uporządkować strony w klastry tematyczne?
Tworzenie klastrów tematycznych nie musi być trudne!
Badanie słów kluczowych
Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych, takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs lub AnswerThePublic. Zidentyfikuj zarówno popularne, ogólne słowa kluczowe związane z Twoją branżą, jak i frazy z długim ogonem, bardziej precyzyjnie odpowiadające intencjom wyszukiwania użytkowników.
Grupowanie tematyczne
Przeanalizuj zebrane słowa kluczowe i znajdź między nimi powiązania tematyczne. Pogrupuj słowa kluczowe w spójne klastry reprezentujące różne aspekty Twojej branży lub treści. Staraj się znaleźć wspólne cechy, podobieństwa lub relacje między słowami kluczowymi.
Stworzenie struktury klastra
Dla każdego klastra tematycznego utwórz stronę nadrzędną, będącą centralnym punktem klastra. Na stronie nadrzędnej przekaż wartościowe informacje na temat głównego słowa kluczowego klastra. Następnie stwórz powiązane strony podrzędne, koncentrujące się na frazach kluczowych z długim ogonem. Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym!
Optymalizacja treści podstron
Skup się na odpowiednich słowach kluczowych związanych z danym klastrem. Wprowadź je na odpowiadających podstronach, zachowując naturalność i unikając nadmiernego nasycenia treści słowami kluczowymi.
Dlaczego warto grupować treści w klastry tematyczne?
Jest wiele powodów, dla których warto poświęcić czas na zaplanowanie struktury witryny z wykorzystaniem klastrów tematycznych.
Poprawna organizacja treści
Podstrony, które są pogrupowane w klastry tematyczne tworzą hierarchię “od ogółu do szczegółu”. Taki sposób organizacji treści jest najbardziej zrozumiały nie tylko dla użytkowników, ale też dla robotów odwiedzających witrynę. Logiczna organizacja treści ułatwia indeksowanie i interpretację zawartości strony. Dlatego ważne jest, aby zadbać o poprawną strukturę adresów URL.
Zwiększenie widoczności witryny
W przypadku portali opisujących szeroką tematykę, ciężko byłoby skutecznie przedstawić wszystkie jej aspekty na jednej podstronie. Zakładki wykorzystujące różnorodne frazy kluczowe pod jednym adresem nie mają szans na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Podział na mniejsze podstrony zapewnia odpowiednią segmentację treści, co pozwala przygotować teksty odpowiadające na konkretne pytanie użytkowników. To z kolei prowadzi do zwiększenia szansy na pozycjonowanie się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania, gdyż wyszukiwarki preferują precyzyjnie dopasowane treści do zapytań.
Większy autorytet w wyszukiwarkach
Większa liczba wysokiej jakości podstron z tematycznie skoncentrowanymi treściami przyczynia się do wzrostu autorytetu witryny w oczach algorytmów wyszukiwarek. Im więcej wartościowych podstron o spójnej tematyce, tym większa szansa na uznanie witryny za autorytet w danej dziedzinie, co może przyczynić się do lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz większego zaufania użytkowników.
Większe zaangażowanie użytkowników
Klastry tematyczne powinny do siebie wzajemnie linkować. Poprawne linkowanie wewnętrzne pomiędzy klastrami tematycznymi może znacząco zwiększyć zaangażowanie użytkowników na stronie. Kiedy użytkownik czyta artykuł na konkretny temat i znajduje link do powiązanego tematycznie wpisu, istnieje większa szansa, że go kliknie. Dzięki temu przenosi się on na inną stronę, która również go interesuje, co z kolei wydłuża czas spędzony na stronie. Zwiększenie interakcji użytkowników ze stroną oraz wydłużenie czasu, który na niej spędzają, to istotne czynniki w kontekście generowania konwersji.