Skip to content

Jak pisać teksty SEO? Zasady nowoczesnego SEO copywritingu

Mniej niż minuta Czas czytania: min

SEO copywriting stanowi specjalistyczną gałąź marketingu, łączącą w sobie zarówno aspekty techniczne, jak i reklamowe. Tworzenie treści, której celem ma być zwiększenie pozycji strony w wyszukiwarce to nie lada wyzwanie. Sprawdź jak opracowywać skuteczne treści!

Czym charakteryzuje się pisanie tekstów SEO?

Pisanie tekstów SEO to sztuka łączenia treści wartościowej dla użytkowników z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych. Z tego względu teksty wykorzystywane do pozycjonowania stron internetowych charakteryzują się unikalnym zestawem cech. Na co zwrócić uwagę tworząc treści SEO?

Cel tworzonego tekstu SEO

Po co powstaje treść, którą piszesz? Odpowiedź na to pytanie powinna być jasna zarówno dla potencjalnych czytelników, jak i dla wyszukiwarek.  Tekst SEO może pojawić się w takich sekcjach strony jak:

  • opis kategorii,
  • opis produktu,
  • tekst dowolnej podstrony,
  • artykuł blogowy,
  • artykuł sponsorowany.

Każda z wymienionych sekcji nastawiona jest na nieco inny cel. To, gdzie trafi przygotowywana przez Ciebie treść, kształtuje jej charakter już na etapie tworzenia. Przykładowo, artykuły blogowe są zazwyczaj dłuższe niż opisy kategorii, za to opisy produktów są mocno nastawione na prezentowanie unikalnych cech towaru.

Tworząc tekst SEO musisz nastawić się na konkretny cel, który ma osiągnąć tekst.

Unikalna treść SEO to podstawa

Tworząc tekst do pozycjonowania strony internetowej nie można pozwolić sobie na kopiowanie treści z innych źródeł. Owszem, można inspirować się już podobnymi pracami, ale kopiowanie tekstu słowo w słowo jest nie tylko najczęściej nielegalne, ale też karane przez Google. Wklejenie tego samego tekstu w innej domenie to tak zwana duplikacja treści. W tym przypadku kto pierwszy, ten lepszy! Tekst wcześniej zaindeksowany w Google ma pierwszeństwo względem jego następnych kopii. Opracowując tekst na podobny temat, należy używać całkowicie innej składni oraz innych słów.

Dobór odpowiednich fraz kluczowych

Podstawą pisania skutecznych tekstów SEO jest wykorzystywanie odpowiednich fraz kluczowych. Fraza kluczowa to słowo lub zestaw słów, które użytkownicy wyszukiwarek wykorzystują do odnajdywania poszukiwanych treści. Im więcej osób poszukuje danej frazy kluczowej, tym większy potencjał na zwiększenie ruchu organicznego na stronie, gdy pojawi się w top 10 wyników wyszukiwania. Duży potencjał to jednak większa konkurencja. Google kładzie bardzo duży nacisk na przydatność treści, które pojawiają się w ich wynikach wyszukiwania. Kolejny artykuł w Internecie napisany w ten sam sposób, nie wnoszący dodatkowej wartości, ma niskie szanse na sukces. 

Zadaniem copywritera SEO jest stworzenie tekstu z wykorzystaniem adekwatnych fraz kluczowych, dostosowanych do opracowywanego tematu. Nie wystarczy jednak wplatać do tekstu słów pojawiających się najczęściej w wynikach wyszukiwania.

Na co zwrócić uwagę dobierając słowa kluczowe?

  • Intencja użytkownika – co użytkownik chce osiągnąć, wpisując daną frazę kluczową w wyszukiwarkę? Jest zainteresowany zakupem jakiegoś produktu, czy chce odnaleźć ważne dla niego informacje? Najszybszą metodą by to sprawdzić, jest samodzielne wyszukiwanie frazy i sprawdzenie, jaki charakter treści zwróci wyszukiwarka. Gdy intencja nie pokrywa się z opisywanym tematem, wykorzystywanie danej frazy nie przyniesie efektów. 
  • Lokalność wyszukiwanej frazy – wyszukiwarki mają dostęp do lokalizacji użytkowników w momencie przygotowywania dla nich adekwatnej odpowiedzi. Z tego względu, wpisanie frazy „kawiarnia” zwróci zupełnie inne wyniki w Krakowie, niż w Warszawie. Gdy fraza kluczowa zawiera nazwę miejscowości, a Twój tekst ma charakter ogólny, nie warto jej wykorzystywać tylko dlatego, że została wykryta przez narzędzie i ma wysoką liczbę zapytań.
  • Podpowiedzi Google – gdy zaczynasz wpisywać swoje zapytanie, Google sugeruje Ci często wyszukiwane frazy kluczowe związane z danym tematem. Warto wykorzystać je w tworzonej treści, o ile pozostają tematycznie dopasowane do jego charakteru.

Gdy frazy kluczowe są już zdefiniowane, nie można zapominać o wykorzystywaniu ich w tekście SEO. Trzeba jednak pamiętać o tym, by wykorzystywać je z głową. Zbyt często wykorzystywane frazy kluczowe nie wyglądają naturalnie i mogą być traktowane przez wyszukiwarkę jako spam – określa się to mianem keyword stuffing.

Jak uniknąć przesycenia tekstu frazami kluczowymi?

  • Nagłówki (śródtytuły) to idealne miejsce na wykorzystanie frazy kluczowej w zdaniu.
  • Akapit pod nagłówkiem powinien stanowić jego rozwinięcie. Wykorzystanie zbliżonej frazy kluczowej 1-2 razy we fragmencie tekstu nie dłuższym niż 150 słów powinien pozwolić uniknąć sytuacji, w której Google sklasyfikuje treść jako spam. 

Odpowiednie formatowanie tekstu SEO

Treść zawierająca naturalną ilość fraz kluczowych, dostosowana do określonego tematu to nadal nie wszystko. Przygotowany tekst SEO musi zostać odpowiednio sformatowany. W ten sposób wyszukiwarki z łatwością będą w stanie zinterpretować zawartość tekstu. Odpowiednie formatowanie wpływa też na przejrzystość tekstu, a zatem na doświadczenia użytkownika.

Jak formatować tekst SEO?

  • Tekst powinien być dzielony nagłówkami od H1 do H6 zgodnie z zasadami prawidłowej struktury nagłówków.
  • Nagłówki nie powinny być dodatkowo pogrubione.
  • Akapit tekstu pod nagłówkiem nie powinien być dłuższy niż 150 słów.
  • Pod jednym nagłówkiem może być wiele akapitów.
  • Słowa kluczowe powinny być pogrubione.
  • Linki powinny wizualnie odznaczać się od reszty tekstu (inny kolor, np. niebieski).
  • Wykorzystuje się listy numerowane, listy punktowane i tabele do prezentowania przystosowanych do tego treści.

Poprawna struktura nagłówków

Struktura nagłówków na stronie internetowej powinna być hierarchiczna i logiczna, zgodnie z zasadami ustalonymi przez standardy internetowe, takie jak HTML.

  • Nagłówek h1 powinien zawierać tytuł strony, będący głównym punktem odniesienia dla treści witryny.
  • Nagłówki h2 należy wykorzystać do określenia głównych sekcji strony, takich jak menu główne, artykuły, wyszukiwarka. Stanowią one kluczowe punkty nawigacyjne dla użytkowników.
  • Nagłówki h3 powinny być używane do oznaczenia tytułów artykułów lub sekcji wewnątrz głównych sekcji h2.
  • Nagłówki h4 mogą być wykorzystane dla elementów mniej istotnych w kontekście h3, stanowiąc kolejną warstwę hierarchii informacji.

Korzystanie z takiej struktury nagłówków sugerowanej przez WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) zapewnia czytelność i ułatwia nawigację użytkownikom, w tym osobom niewidomym czy niedowidzącym, którzy korzystają z czytników ekranowych. Warto jednak pamiętać, że nagłówki nie powinny być używane do formatowania tekstu – do tego celu służą style CSS, pozwalając na pogrubienia, kursywy, zmianę wielkości czcionki czy podkreślenia. W ten sposób zapewnia się spójność wizualną i lepszą dostępność dla wszystkich użytkowników.

Linkowanie wewnętrzne w tekście SEO

Tworzona treść rzadko stanowi unikalny element całej witryny. Z tego względu, warto stosować w tekście linki wewnętrzne kierujące do pozostałych podstron. W ten sposób istnieje szansa, że użytkownik zainteresowany tematem zacznie zgłębiać wszystkie pozostałe informacje w obrębie strony internetowej i zostanie na niej dłużej.

Linki powinny kierować do tematycznie dopasowanych treści, na przykład w obrębie tej samej kategorii artykułów. Należy też stosować podobną grupę słów kluczowych do kierowania na konkretną zakładkę, by anchory jednoznacznie opisywały jej zawartość. Powinno się unikać linków nawigacyjnych typu „więcej informacji znajdziesz w tym artykule” ponieważ nie wnoszą one tak dużej wartości, jak anchory z frazą kluczową.

Czy to już wszystko, co trzeba wiedzieć o pisaniu tekstów SEO?

Oczywiście, że nie! Temat tworzenia skutecznych treści jest bardzo rozległy i obejmuje wiele różnych aspektów. Są to jednak solidne podstawy, dzięki którym łatwiej będzie Ci postawić pierwsze kroki w tworzeniu treści SEO. Jeżeli jesteś (lub chcesz być) copywriterem, nie musisz jednak przejmować się wszystkimi czynnikami, jakie mają wpływ na pozycjonowanie w sieci. Solidny tekst z pewnością jednak ułatwi to zadanie Twoim współpracownikom czy zleceniodawcom. W końcu to zawartość podstrony decyduje o tym, czy zostanie wyświetlona w wyszukiwarce.

Marcel Pękala

Jestem studentem w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a jednocześnie doświadczonym specjalistą SEO. Działam w obszarze pozycjonowania sklepów internetowych oraz copywritingu.

Jak oceniasz ten tekst?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.