Google w coraz większym stopniu stawia na spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Potwierdzają to najświeższe doniesienia dotyczące zmian w aplikacji Google na urządzeniach mobilnych. Mowa między innymi o pojawieniu się przycisku Obserwuj dla indywidualnie wybranych grup tematycznych, promowaniu stron odwiedzonych wcześniej przez użytkownika i wzmocnieniu pozycji treści oferujących indywidualną perspektywę i doświadczenia.
Na początku warto zwrócić uwagę, że omawiane zmiany nie dotyczą standardowej strony wyników wyszukiwania. Chodzi wyłącznie o aplikację Google, której algorytmy różnią się od klasycznej wyszukiwarki.
Spis treści
Czym jest aplikacja Google Search?
Aplikacja Google Search to przestrzeń, dzięki której możliwe jest dostosowanie wyszukiwarki Google do swoich potrzeb i oczekiwań. Składa się z kilku interaktywnych kart, które się wzajemnie uzupełniają, zapewniając kompleksową i zróżnicowaną funkcjonalność. Dzięki temu użytkownicy mogą otrzymywać spersonalizowane sugestie i korzystać z różnorodnych narzędzi, by jak najbardziej dostosować pod siebie wyszukiwarkę.
Google Discover
W sekcji Google Discover znajdują się artykuły, które zostały wyselekcjonowane dla użytkownika na podstawie jego zainteresowań. Profil zainteresowań tworzy poprzez interakcje z proponowanymi artykułami, które na początku mogą być dość losowe. Z czasem jednak, profil tematyczny zostanie „wytrenowany” przez użytkownika, a w sekcji Discover zacznie pojawiać się coraz więcej dostosowanych do niego treści.
Google Search w aplikacji
Karta Search służy to wyszukiwania tematów interesujących użytkownika. To właśnie ta sekcja stanowi podstawową funkcjonalność aplikacji. W przeciwieństwie do wyszukiwarki na komputerze, wyniki wyszukiwania w tej sekcji mogą diametralnie różnić się w zależności od poprzedniej aktywności. To właśnie tej sekcji dotyczą zmiany omawiane w tym artykule.
Zakładka Saved
W tej karcie aplikacji znajdują się elementy zapisane przez użytkownika. Mogą to być miejsca na Mapach Google, grafiki czy też ulubione strony internetowe.
Zmiany w Google Search 2023
Jak wspomniałem wcześniej, końcówka roku przynosi nowe zmiany w aplikacji Google. Każda z nich wskazuje na to, że głównym celem aplikacji jest dostosowywanie wyników wyszukiwania do użytkowników, którzy korzystają z tego narzędzia.
Przycisk Obserwuj w Google Search
Google wprowadza nowy przycisk Obserwuj , który ma na celu informowanie użytkowników na bieżąco o tematach, do których chcą wracać. Przycisk Obserwuj umożliwia subskrybowanie pewnych grup tematycznych, dzięki czemu wyszukiwarka będzie w stanie pokazywać treści z nimi związane między innymi na stronie głównej aplikacji. Subskrybując temat, można również liczyć na specjalne powiadomienia, które zwrócą uwagę na najnowsze artykuły z wybranej grupy.
Promowanie stron odwiedzonych wcześniej w SERP
Nową funkcją w rankingu jest także analiza najczęściej odwiedzanych stron, która będzie wpływać na wyświetlanie ich w personalizowanych wynikach wyszukiwania. Pod uwagę będą brane strony, które konkretny użytkownik odwiedza regularnie i z dużą częstotliwością. Jeśli użytkownik systematycznie przegląda daną stronę, algorytm może zdecydować się na prezentowanie zawartość tej witryny częściej niż treści z innych stron dotyczących tego samego tematu, specjalnie dostosowując wyniki dla konkretnego użytkownika. Tymczasem inny użytkownik może zobaczyć różne wyniki uporządkowane w innej kolejności.
Funkcja Perspektywy w wyszukiwarce Google
Google wdraża również funkcję Perspektywy, aby umożliwić czerpanie wiedzy z realnych opinii innych osób, które udostępniają swoje doświadczenia w sieci. Po wybraniu filtru Perspektyw w Google Search, można teraz zobaczyć treści pochodzące z platform społecznościowych, forów dyskusyjnych, wpisów na blogach i tym podobnych.
Google będzie także eksponować więcej informacji o twórcach treści bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Obejmuje to prezentację ich kont na platformach społecznościowych, liczbę obserwujących i inne dane mające na celu potwierdzenie wiarygodności ich opinii.
Co personalizowane wyniki wyszukiwana znaczą dla SEO?
Słysząc o zmianach dotyczących spersonalizowanych wyników wyszukiwania łatwo wpaść w panikę. Czy tym razem przestroga przed tym, że SEO umiera się sprawdzi? Oczywiście, że nie!
SEO to bardzo dynamiczna dziedzina, w której stale trzeba dostosowywać się do nowych wyzwań. Obserwując tendencje ostatnich aktualizacji łatwo jednak wyciągnąć wnioski co do kierunku, w którym zmierza Google. Coraz bardziej promowane są treści ze sprawdzonych źródeł. Niezwykle cenne są nie tylko unikalne doświadczenia, ale też ekspertyza w opisywanej dziedzinie. Potwierdza to również rosnące znaczenie pozostałych parametrów E-E-A-T. Dbając o spełnianie najnowszych wymogów, personalizowane wyniki wyszukiwania przestaną być straszne. W końcu to nic innego, jak naturalny etap rozwoju narzędzia stawiającego doświadczenie użytkownika na pierwszym miejscu.