Skip to content

Personalizowane wyniki wyszukiwania w aplikacji Google

Mniej niż minuta Czas czytania: min

Google w coraz większym stopniu stawia na spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Potwierdzają to najświeższe doniesienia dotyczące zmian w aplikacji Google na urządzeniach mobilnych. Mowa między innymi o pojawieniu się przycisku Obserwuj dla indywidualnie wybranych grup tematycznych, promowaniu stron odwiedzonych wcześniej przez użytkownika i wzmocnieniu pozycji treści oferujących indywidualną perspektywę i doświadczenia.

Na początku warto zwrócić uwagę, że omawiane zmiany nie dotyczą standardowej strony wyników wyszukiwania. Chodzi wyłącznie o aplikację Google, której algorytmy różnią się od klasycznej wyszukiwarki.

Czym jest aplikacja Google Search?

Aplikacja Google Search to przestrzeń, dzięki której możliwe jest dostosowanie wyszukiwarki Google do swoich potrzeb i oczekiwań. Składa się z kilku interaktywnych kart, które się wzajemnie uzupełniają, zapewniając kompleksową i zróżnicowaną funkcjonalność. Dzięki temu użytkownicy mogą otrzymywać spersonalizowane sugestie i korzystać z różnorodnych narzędzi, by jak najbardziej dostosować pod siebie wyszukiwarkę.

Google Discover

W sekcji Google Discover znajdują się artykuły, które zostały wyselekcjonowane dla użytkownika na podstawie jego zainteresowań. Profil zainteresowań tworzy poprzez interakcje z proponowanymi artykułami, które na początku mogą być dość losowe. Z czasem jednak, profil tematyczny zostanie „wytrenowany” przez użytkownika, a w sekcji Discover zacznie pojawiać się coraz więcej dostosowanych do niego treści.

Google Search w aplikacji

Karta Search służy to wyszukiwania tematów interesujących użytkownika. To właśnie ta sekcja stanowi podstawową funkcjonalność aplikacji. W przeciwieństwie do wyszukiwarki na komputerze, wyniki wyszukiwania w tej sekcji mogą diametralnie różnić się w zależności od poprzedniej aktywności. To właśnie tej sekcji dotyczą zmiany omawiane w tym artykule.

Zakładka Saved

W tej karcie aplikacji znajdują się elementy zapisane przez użytkownika. Mogą to być miejsca na Mapach Google, grafiki czy też ulubione strony internetowe.

Zmiany w Google Search 2023

Jak wspomniałem wcześniej, końcówka roku przynosi nowe zmiany w aplikacji Google. Każda z nich wskazuje na to, że głównym celem aplikacji jest dostosowywanie wyników wyszukiwania do użytkowników, którzy korzystają z tego narzędzia.

Przycisk Obserwuj w Google Search

Google wprowadza nowy przycisk Obserwuj , który ma na celu informowanie użytkowników na bieżąco o tematach, do których chcą wracać. Przycisk Obserwuj umożliwia subskrybowanie pewnych grup tematycznych, dzięki czemu wyszukiwarka będzie w stanie pokazywać treści z nimi związane między innymi na stronie głównej aplikacji. Subskrybując temat, można również liczyć na specjalne powiadomienia, które zwrócą uwagę na najnowsze artykuły z wybranej grupy.

Promowanie stron odwiedzonych wcześniej w SERP

Nową funkcją w rankingu jest także analiza najczęściej odwiedzanych stron, która będzie wpływać na wyświetlanie ich w personalizowanych wynikach wyszukiwania. Pod uwagę będą brane strony, które konkretny użytkownik odwiedza regularnie i z dużą częstotliwością. Jeśli użytkownik systematycznie przegląda daną stronę, algorytm może zdecydować się na prezentowanie zawartość tej witryny częściej niż treści z innych stron dotyczących tego samego tematu, specjalnie dostosowując wyniki dla konkretnego użytkownika. Tymczasem inny użytkownik może zobaczyć różne wyniki uporządkowane w innej kolejności.

Funkcja Perspektywy w wyszukiwarce Google

Google wdraża również funkcję Perspektywy, aby umożliwić czerpanie wiedzy z realnych opinii innych osób, które udostępniają swoje doświadczenia w sieci. Po wybraniu filtru Perspektyw w Google Search, można teraz zobaczyć treści pochodzące z platform społecznościowych, forów dyskusyjnych, wpisów na blogach i tym podobnych.

Google będzie także eksponować więcej informacji o twórcach treści bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Obejmuje to prezentację ich kont na platformach społecznościowych, liczbę obserwujących i inne dane mające na celu potwierdzenie wiarygodności ich opinii.

Co personalizowane wyniki wyszukiwana znaczą dla SEO?

Słysząc o zmianach dotyczących spersonalizowanych wyników wyszukiwania łatwo wpaść w panikę. Czy tym razem przestroga przed tym, że SEO umiera się sprawdzi? Oczywiście, że nie!

SEO to bardzo dynamiczna dziedzina, w której stale trzeba dostosowywać się do nowych wyzwań. Obserwując tendencje ostatnich aktualizacji łatwo jednak wyciągnąć wnioski co do kierunku, w którym zmierza Google. Coraz bardziej promowane są treści ze sprawdzonych źródeł. Niezwykle cenne są nie tylko unikalne doświadczenia, ale też ekspertyza w opisywanej dziedzinie. Potwierdza to również rosnące znaczenie pozostałych parametrów E-E-A-T. Dbając o spełnianie najnowszych wymogów, personalizowane wyniki wyszukiwania przestaną być straszne. W końcu to nic innego, jak naturalny etap rozwoju narzędzia stawiającego doświadczenie użytkownika na pierwszym miejscu.

Marcel Pękala

Jestem studentem w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a jednocześnie doświadczonym specjalistą SEO. Działam w obszarze pozycjonowania sklepów internetowych oraz copywritingu.

Jak oceniasz ten tekst?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.